Galonbyxor och brandvarnare värd sin vikt i guld

Sommaren 1968 muckade Bertil Ohlqvist från militären och såg att de passande nog sökte folk till Brandkåren i Malmö. Det skulle bli början på en lång och gedigen karriär på 45 år inom Räddningstjänsten.

Bertil Ohlqvist

Bertil antogs och påbörjade den då 16 veckor långa utbildningen till brandman. I sjukvårdsdelen av utbildningen fick brandmannaaspiranterna bland annat vara med och observera på Malmö BB.

–Jag var med på 35 förlossningar varav ett kejsarsnitt på bara några dagar.  Vid kejsarsnittet blev jag yr och fick gå iväg. Det blev för mycket.

Efter att ha blivit godkänd vid samtliga moment kunde Bertil börja på sitt nya jobb. Men inte i första hand som brandman utan först väntade några år som ambulansförare.

Ett stolt ögonblick

Från och med år 1971 blev han även förare av brandbil. Bara några år tidigare togs den första stegbilen med korg i bruk och Bertil minns sin första insats med det svårmanövrerade fordonet.

–Det var en söndag morgon klockan 9 på Almgården i Malmö. En familj på två vuxna och tre barn hade tvingats ut på sin balkong på andra våningen eftersom det brann i deras hall. Jag plockade ut dem från balkongen och in i korgen. Det är en av de insatser jag är mest stolt över och där jag räddade flest människor på en gång, berättar Bertil.

International CO1810 -70, första höjdfordonet med korg.

Galonbyxor och yllejacka

Vid en höghusbrand på Kroksbäck i Malmö brännskadades Bertil och två kollegor under släckningsarbetet på vinden.

–Varför jag skadades var för att vi hade så dåliga kläder. Det var galonbyxor, sådana som barnen har på dagis idag när det är dåligt väder, och en lite tjockare yllerock och syrgasmask. Det var allt. Och det skyddar ju varken mot värme eller eld.

Bertil med larmställen från 60-, 70- och 80-talet. Yllejackan och galonbyxorna sitter på skyltdockan i mitten. På 60-talet användes det gröna larmstället och på 80-talet kom det orangea.

Brandvarnare riktig dyrgrip

Informationen om brandskydd till medborgarna var på den tiden i princip obefintlig. Antalet bränder var därför också fler. En brandvarnare som idag är mycket vanligt förekommande var ingen självklarhet på 70-talet.

–En brandvarnare på 70-talet kostade 750 kr och batteriet 100 kr. Det motsvarar en bit över 5000 kr i dagens penningvärde. Idag kan du köpa en brandvarnare för 79 spänn och då ingår batteri.

Det förebyggande arbetet finns alltid med

Efter en låg tid i operativ tjänst som ambulansförare, brandman, brandförman och brandmästare fortsatte Bertils karriär inom det förebyggande arbetet. Som brandinspektör kontrollerade han bland annat att byggnader och platser följde rådande brandskyddsregler.

–Den karriären jag har haft inom förebyggande, den är jag faktiskt stolt över. Vissa som jag gjorde tillsyn hos tyckte att jag var för hård och blev ibland arga. Men om jag har varit med och förhindrat olyckor och skador så är det värt det.

Bertil medverkar i artikel efter en brand på företaget Nordiska fjäder. Under bilden står att läsa "Brandförman Bertil Ohlqvist deltog i det svåra släckningsarbetet. - Tack vare brandkårens fina insats kunde viktiga dokument räddas, säger Thomas Leijon, VD för Nordiska Fjäder."

Bertil i gul hjälm tillsammans med kollegor någon gång under 80-talet.

2013 gick Bertil i pension men han har inte slutat jobba med brandskyddsfrågor för det.

–Så fort jag är någonstans så kontrollerar jag att allt stämmer enligt Lagen om skydd mot olyckor. Om jag hittar något som är felaktigt kontaktar jag ansvarig räddningstjänst på den platsen.

Även hans vänner i pensionärsföreningen som han är engagerad i börjar få stenkoll på både brandskyddsregler och möjligheten till förstärkt brandskydd. Bertil är även engagerad i Räddningstjänsten Syds museiverksamhet och håller vid inbokade tillfällen guidade turer där.

• Nyheter

Senast uppdaterad: 04 oktober 2024, Kl 09:07