Use Google to translate this website

We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Bild för - ALEX2505_870.jpg

Kommunikatör med inriktning digitalisering

Vill du vara med och skapa ett tryggare samhälle? Vi söker nu en driven kommunikatör som är van vid att jobba brett inom kommunikation, har ett teknikintresse och kan hjälpa oss att forma vår digitala utveckling.

Om arbetsplatsen

Vill du vara med och skapa ett tryggare samhälle? Vi söker nu en driven kommunikatör som är van vid att jobba brett inom kommunikation och kan hjälpa oss att forma vår digitala utveckling.

Räddningstjänsten Syd är räddningstjänsten för kommunerna Burlöv, Eslöv, Kävlinge, Lund och Malmö. Vårt uppdrag är att förebygga olyckor och att snabbt och effektivt genomföra räddningsinsatser. Varje dag gör våra medarbetare skillnad och bidrar till invånarnas trygghet.

Hos oss kan du växa i din professionella roll och verka i en god arbetsmiljö där du kan påverka balansen mellan arbetsliv och fritid. Du har tillgång till gym på alla våra arbetsplatser med möjlighet till friskvård på arbetstid.

Inom kommunikationsenheten har vi ett varierat och kreativt uppdrag där vi jobbar brett med intern och extern kommunikation, i samverkan med andra organisationer och samhällsaktörer.

Externt har vi ett viktigt informationsuppdrag för att öka kunskapen hos allmänheten och riskutsatta, så att de vet hur de kan skydda sig mot olyckor och vad de ska göra om något händer. Vårt uppdrag handlar också om att skapa förtroende för oss som räddningstjänst och intresse för oss som arbetsgivare.

Internt verkar vi för att stödja verksamheten och utvecklingen av en kommunikativ organisation, tillsammans med våra distrikt och enheter. Kommunikationen ska bidra till förståelse, lärande och delaktighet för att nå gemensamma mål och främja ett inkluderande arbetsklimat.

Gruppen består av en kommunikationschef och två kommunikatörer, där en medarbetare tar sig an nya utmaningar. Därför behöver vi dig!

Arbetsuppgifter

Som kommunikatör i Räddningstjänsten Syd är din kompetens eftertraktad. I rollen arbetar du med olika informationsaktiviteter, trygghetskommunikation, kris- och olyckskommunikation, omvärldsbevakning, medierelationer och varumärkesfrågor. Du ingår i olika utvecklingsuppdrag, men ansvarar också för att självständigt planera och genomföra kampanjer. I det löpande kommunikationsarbetet producerar och kvalitetssäkrar du texter, bilder och filmer för intranät, webbplats och sociala medier.

Du kommer att arbeta brett, men har en särskild inriktning för att stötta verksamheten i vår digitala utveckling. Till exempel genom utveckling av webbplatser och tillgänglighet. Digitala alternativ som kompletterar våra fysiska utbildningar och andra koncept som hjälper oss att nå ut med trygghetsskapande budskap. Digitala tjänster för delar av vår myndighetsutövning. Samt tillvarata samarbetsmöjligheter i Microsoft 365. Du är ett stöd i digitala kommunikationsfrågor och håller dig uppdaterad med den tekniska utvecklingen.

Hos oss ingår du i en grupp där vi hjälps åt och stöttar varandra, med mycket kreativitet och humor för att utvecklas och inspireras till nya idéer. Vi driver våra uppgifter självständigt men i nära dialog och tar ansvar utifrån ett helhetsperspektiv.

Kvalifikationer

Vi söker dig som är intresserad av att arbeta med viktig samhällskommunikation i en beredskapsorganisation. Du behöver ha akademisk utbildning inom kommunikationsområdet eller motsvarande kompetens samt erfarenhet från kvalificerat kommunikationsarbete.

Du har kunskaper i digital utveckling, videoproduktion och gärna även grafisk formgivning. Vidare har du en god kommunikativ förmåga och kan producera innehåll för olika kanaler, sammanhang och målgrupper.

Det är en fördel om du har arbetat med kriskommunikation i någon form, samt har förståelse för medias uppdrag för att kunna hantera förfrågningar och stötta medarbetare i intervjusammanhang.

Som person behöver du vara lyhörd för verksamhetens behov med förmåga att snabbt byta fokus, till exempel för att stödja räddningscentralen vid en större olyckshändelse.

Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta med digitala plattformar, CMS-system och Microsoft 365. Med kunskaper i SharePoint Online (intranät), EPiServer (webbplats) samt Adobe Creative Cloud-verktyg.

B-körkort är ett krav.

Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen genomförs och är en förutsättning då tjänsten är placerad i säkerhetsklass.

Anställningens omfattning

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Omfattning:   Heltid

Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde omgående eller enligt överenskommelse.

Kontakt

Anna Abrahamsson, Kommunikationschef, 0706-492349

Kontaktuppgifter till fackliga företrädare förmedlas via Susanna Elmros, 0708-389989

Övrigt

Placering för närvarande är på vår brandstation centralt i Malmö. Vi hanterar ansökningar löpande. Vänligen inkom med din ansökan snarast, dock senast den 28 november. I denna rekrytering behöver du inte bifoga något personligt brev. Istället ber vi dig besvara de urvalsfrågor som du får vid ansökan så utförligt som möjligt. Ansök här.